Wednesday, June 2, 2021

දාවිත් අමරණීය වෙයි...!

 

පිලිස්ති හමුදාව තම කඳවුරට වී යුද්ධයට සූදානම් ව සිටියි. ප්‍රථිවාදී හමුදාව බිය වී සිටියේ පිලිස්ති හමුදාවේ සිටි ගොලායත් නම් යෝධයා නිසයි. කවුරුත් ඔහුට විරුද්ධව යුද්ධයට යාමට කැමැත්තක් දැක්වූයේ නැහැ. සෙබළු බිය වී වෙව්ලමින් සිටියි. මෙම සතුරාව මෙල්ල කරන්නේ කෙසේදැයි හමුදාපතිවරු සාකච්ඡා කරමින් සිටි අතරතුර කැටපෝලයක් අතින් ගත් කුඩා කොලු ගැටයෙක් එතැනට පැමිණෙයි.

“මම යෝධයාව මෙල්ල කරන්නම්” කොලු ගැටයා කීවේ ය. සියලු දෙනා අවඥාවෙන් සිනාසුනේ මහා හමුදාවක් පවා බියවන ගොලායත් ව පරාජය කිරීම කුඩා කොලුගැටයෙක් බාර ගැනීම අද වුවත් හාස්‍යයට කරුණක් වන නිසාවෙනි.

“හොදයි එහෙනම් මේ සන්නාහය අරගන්න” සේනාපති මෙසේ කියමින් කොලු ගැටයාට සන්නාහයක් ලබා දුන්නත් “මට මගේ කැටපෝලය තිබ්බම හොදටම ඇති” කියමින් යුධ පිටියට යයි.

වැඩි වේලාවක් යාමට මත්තෙන් ගොලායත් යෝධයා හා කැටපෝලයක් අතැති කුඩා කොලු ගැටයා යුධ පිටියේ මුහුණට මුහුණලා සිටියි. කොලු ගැටයා තම කැටපෝලයෙන් ගොලායත්ට පහර දෙයි. ගල් කැටය නළලේ හරි මැද වැදී බිම ඇද වැටෙයි. කොලු ගැටයා ගොලායත් ළගට ගොස් ඔහුගේම කඩුවෙන් ගොලායත්ගේ ගෙල සිඳ දමයි. කුඩා කොලු ගැටයා නමින් දාවිත්.

පුනරුද සමයේ කලාව සම්බන්ධයෙන් සුපිරි තරුවක් ව සිටි මයිකල් ඇන්ජලෝට මූර්තිමත් කිරීමට සිදුවන්නේ මේ දාවිත් ව. වයස අවුරුදු 27ක් වූ මයිකල්ට මෙම මූර්තිය නිර්මාණ කිරීමට සිදුවන්නේ ෆ්ලොරන්ස් නගරයේ කැතීඩ්‍රල්හි වහලය මත තැබීම උදෙසා යි. මීටත් වසර දෙකකට පෙර එනම් 1499 දී මයිකල් ජේසුස්වහන්සේ කුරුසිය ඇණ ගැසීමෙන් පසු උන්වහන්සේ මරියතුමිය අතැතිව සිටින අවස්ථාව දැක්වෙන පියෙටා මූර්තිය නිර්මාණය කර තිබූ බැවින් මයිකල්ට තිබුනේ ඉහළ ඉල්ලුමකි.

දාවිත්ගේ ප්‍රතිමාව 

පියෙටා 

මයිකල් හට දාවිත්ගේ මූර්තිය සඳහා ලබාදෙන්නේ ඉතා පටු කිරිගරුඬ කුට්ටියකි. මීට පෙරදී තවත් නිර්මාණකරුවන් මේ කුට්ටියෙන් දාවිත්ගේ රූපය නිර්මාණයට පටන්ගත්තත් පසුව ඔවුන් එය ප්‍රථික්ෂේප කලේ කුට්ටියේ පටු බව නිසයි. එක් නිර්මාණකරුවෙක් මේ කිරිගරුඬ කුට්ටියේ මධ්‍යයේ විශාල කුහරයක් සාදා තිබූ බැවින් මයිකල් අතගසා ඇත්තේ සුළුපටු කාර්යයකට නොවේ. පිළිරුව නිර්මාණයේ මුල සිටම මයිකල් ඉතා නිවැරදිව එම කටයුත්ත සිදු කල යුතුයි. එක් මිටි පහරක් වැරදී විශාල කොටසක් ගැටවී ගියොත් මූර්තිය සම්පූර්ණයෙන් විනාශ වේ. නිවැරදි කිරීමට ක්‍රමයක් නැත. මූර්තියේ මුහුණ එක් පැත්තක් බලාගෙන සිටින ආකාරයට ඔහුට නිර්මාණය කිරීමට සිදුවූයේ ඉදිරිය බලාගෙන සිටීම නිර්මාණය කිරීමට තරම් කිරිගරුඬ ප්‍රමානයක් නොතිබූ බැවිනි. මේ තත්ත්වය දැන දැනම මයිකල් බයිබලීය වීරයෙක් වන දාවිත්ව ජීවමාන කිරීම පටන් ගනියි.

කලාකරුවෙක් දාවිත්ගේ මූර්තියක් නිර්මාණය කරන පලමු අවස්ථාව මෙය නොවේ. මීට පෙර අවධි වලදී නිර්මිත දාවිත්ගේ මූර්ති තුල දාවිත් සිටියේ තමන් පරාජය කල ගොලායත්ගේ හිස අතින් ගෙන හෝ හිස පාගාගෙන ය. නමුත් මයිකල් නිර්මාණය කරන්නේ දාවිත් ගොලායත්ව පරාජය කිරීමට පෙර එයට සූදානම් වූ ආකාරය යි.

හමුදාවක් බිය වූ යෝධයෙක් සමග සටනට යාමට පෙර ඕනෑම පුද්ගලයෙක් තුල බිය, සැකය හා නොසන්සුන්තාව හටගැනීම සාමාන්‍ය ලක්ෂණයක්. දාවිත්ගේ මූර්තියේ ඇස් වලින්, ඇහි බැමි එක් වී තිබීමෙන්, පපුවෙන් සහ අතේ නහර ඉලිප්පී තිබීමෙන් අපට මෙය දැකගත හැකියි. දාවිත්ගේ කැටපෝලයේ කොටසක් ඔහුගේ උරහිස මත ඇති අතර ඔහු එය වම් අතින් අල්ලාගෙන සිටියි.



දාවිත් සිටගෙන සිටින්නේ කොන්ත්‍රාපොස්තො නම් ඉරියව්වෙන්. මෙම ඉරියව්වෙන් මූර්ති නිර්මාණය ඇරඹෙන්නේ ග්‍රීක ශිෂ්ටාචාරයේ පටන්. මයිකල්ගේ මූර්ති සියල්ලේම පාහේ ග්‍රීක ශිෂ්ටාචාරයේ ලක්ෂණ දැකගත හැකියි. ග්‍රීක ශිෂ්ටාචාරයේ කලාවන් වැලලී ගිය කලක මයිකල් ඇතුලු තවත් කලාකරුවෝ එම ශිෂ්ටාචාරයේ කලාවන් නැවත ප්‍රතිස්ථාපනය කිරීමට කටයුතු කරනු ලබනවා.

දාවිත්ගේ මූර්තියේ මුහුණ සහ අත් අතිශය විශාල අන්දමිනුයි නිමවන්නේ. දාවිත්ගේ මූර්තිය තැබීමට නියමිතව තිබුනේ අඩි 80ක් උස ෆ්ලොරන්ස් නගරයේ කැතීඩ්‍රල්හි වහලය මතයි. 2010 දී මුල් නිර්මාණයේ අනුරුවක් පෙර දී මූර්තිය තැබීමට යෝජනා වූ ස්ථානයේ තැබූ විට පහළ සිට නරඹන්නෙකුට හිසෙහි හෝ අතෙහි විශාලත්වයක් පෙනුනේ නැත. මයිකල් මේ සියල්ල සැලකිල්ලට ගෙනයි තම නිර්මාණකරණයේ යෙදෙන්නේ.



දාවිත් නිමවෙන්නේ නිරුවත් ව. පුනරුද සමයේ කලාකෘති වල නිරුවත් භාවය බොහෝ විට දක්නට ලැබෙන පොදු ලක්ෂණයක්. පැරණි ග්‍රීක මූර්ති හා චිත්‍රත් නිරුවත්ව නිමවා තිබෙනු දැකිය හැකියි. මෙම මූර්තිය ප්‍රසිද්ධියේ මහජන ප්‍රදර්ශනයට තැබිය යුතු වූ බැවින් කලින් කලට දාවිත්ගේ මූර්තියේ ලිංගේන්ද්‍රය අත්තික්කා කොළ වලින් වසා තිබේ.

දාවිත්ගේ ඇස් දෙස හොදින් නිරීක්ෂණය කළහොත් ඇස් දෙක දිශාවන් දෙකක් දෙස බලා සිටිනු දැකිය හැකියි. මයිකල් මෙවැනි සියුම් දේ ගැන පවා දාවිත්ගේ මූර්තිය නිර්මාණයේ දී සැලකිලිමත් වී තිබේ. අපගේ ගෙල පෙදෙසේ පිහිටි ශිරාවක් (Jugular Vein) පිටතට නෙරා පෙනෙනුයේ අප බිය වී හෝ නොසන්සුන් ව සිටිනා විටදි පමණි. දාවිත්ගේ මූර්තියේ ද ගෙල පෙදෙසේ මෙම නහරය පෙනෙන්නට තිබේ. මානව රුධිර සංසරණ පද්ධතියේ ක්‍රියාකාරීත්වය හරිහැටි විස්තරාත්මකව විද්‍යාඥයින් විසින් පහදා දීමට සියවසකට පමණ උඩදී මයිකල් විසින් ඔහුගේ තියුණු නිරීක්ෂණය ඔස්සේ මෙය තම නිර්මාණයට යොදාගෙන තිබේ.

Jugular Vein



මයිකල් දාවිත්ගේ මූර්තිය උදෙසා දිවා රෑ නොබලා වෙහෙසී නිර්මාණකරණයේ යෙදෙයි. රාත්‍රියේ දී ඔහු ආලෝකය ලබාගැනීමට තම තොප්පිය මත ඉටිපන්දම් දල්වාගෙන මූර්තිය නිර්මාණය කරයි. 1504 ෆ්ලොරන්ස් නගරයේ මිනිසුන්ට මෙම පිළිරුව ප්‍රදර්ශනය කල විට බොහෝ දෙනෙක් පැවසුවේ වහලයක් මත තැබීමට මෙම පිළිරුව හොඳ වැඩි බවයි. ඒ නිසා පිළිරුව කලින් කලට ස්ථාන කිහිපයකම රඳවා තබන්නට සිදුවිය. මෙකල සිටි තවත් ප්‍රකට සිත්තරෙකු වූ ලියනාඩෝ ඩා වින්චි පැවසුවේ මයිකල් ඇන්ජලෝගේ මෙම පිළිරුව කැපී පෙනෙන්නේ නැති ස්ථානයක තබන ලෙසයි.



“මයිකල් ඇන්ජලෝගේ මෙම පිළිරුව දුටු පසු කිසිවෙකුට තවත් නිර්මාණ ශිල්පියෙකුගේ මූර්තියක් හෝ වෙනයම් නිර්මාණයක් දැකීමට ප්‍රාර්ථනා කිරීම අවශ්‍ය නැත” ලෙස පැවසුවේ 16 වෙනි සියවසේ සිටි ඉතාලි ඉතිහාසඥයෙක් වූ ජෝර්ජියෝ වසාරි විසිනි.

මයිකල් මියයන්නේ 1564 වසරේ දී. වයස 88ක් වූ ඔහු එවිටත් සිටියේ නිර්මාණකරණයේ යෙදෙමිනුයි. අවසානයේ දී ඔහුගේ සිරුර තැන්පත් කරන්නේ අඩි 17ක් උසැති දාවිත්ගේ පිළිරුවට ඉතා සමීපව පිහිටි සැන්තෝ ක්‍රොචේ දේවස්ථාන තුලයි.






දෙවන ලෝක යුද්ධ සමයේ දාවිත්ගේ ප්‍රතිමාව බෝම්බ වලින් ආරක්ෂා කරගැනීම සදහා ගඩොල් වලින් සෑදූ ආවරණය

3 comments:

  1. මලින් මලට ගොස් මල් රොන් එකතු කොට
    තනයි බිඟුන් 'මී පැණි' හරි සීරුවට
    ඒ තියරිය දැනිල වාගේමය ඔබට;
    මිතිල කැටි කරල කන්දක් එක මිටට!

    ReplyDelete
  2. ඇයි බං දාවිත් හෙළුවෙන්.

    ReplyDelete